2012 september 8 – Bar-Club Adams / 8 септември 2012 – Бар-клуб Адамс

Уважаеми дами и господа, както знаете, тази година първата в България индъстриъл/денс/метъл група Da Small Tragoediaz (Малки трагедии) чества своята 20-годишнина и по този случай подготви за вас четворен best of албум, наречен Da Disco Clownz from Hell. Такова мащабно начинание, доколкото сме запознати, не е правено в областта на електронната музика у нас, а рядко се прави и по света. Промоцията на първата част на албума – Da Songz, вече се състоя пред малко, но отбрана и всеотдайна публика. На сцената в бар-клуб Адамс, София, излезе чисто нова формация – DST9, която изглежда обещаващо и определено е едно ниво над бързо разпадналата се DST8, останала в историята само с един концерт, един студиен запис и няколко демота.

Тъй като визуалната концепция винаги е била водеща при Трагедиите, да кажем няколко думи за плаката. Както обикновено, той е дело на Манолов, който обича “германската” естетика. През годините нискоинтелигентни зложелатели често са набеждавали бандата в нацистки уклони. Подчертаваме, че подобни обвинения са резултат единствено на задушаващо балканско тесногръдие и ултракъси асоциативни вериги. Вярно, цветовете на оформлението и някои елементи от визията на DST имат далечно сходство със специмени на “пропагандата на Третия райх”, но нима стотици музиканти и групи не използват куп сатанистки символи, без те самите да са последователи на Дявола, или пък не прекрояват сталинистката визуална агитация за свои комерсиални цели, без да споделят антихуманните убеждения на радикалните комунисти. Да не споменаваме изобщо квазиартспекулата с образите на Че Гевара, Фидел Кастро, някои от постерите на Уорхол (Мерилин Монро например), листата от марихуана и прочее пиктограми, изпразнени от всякакво съдържание и превърнали се във визуални клишета на контемпоралната поп култура.

Но да се върнем на концерта. За подгряващия артист – DJ Mokushi, могат да се говорят само суперлативи. Той буквално взриви възприятията на посетителите с рок и метъл тежнения, които съставляват основния таргет на клуба. Надеждата на българската електронна музика има смелостта да събере в едно повече от десет стила, като започнем от ултратвърдия дъбстеп с елементи на индъстриъл и свършим с хардтекно, ембиънт и високоскоростна габа. При това диджеят не се бои да пуска такива “неща” на хора, които слушат траш, пънк и блус. Сред по-твърдолинейните рокери, разбира се, имаше и недоволни, но те не подозират, че съзнанията им са били фатално облъчени и вече са с една идея по-отворени.

Mokushi обаче се оказа не точно специален гост. Той беше и основна част от изпълнението на DST, които се появиха в състав: “Dr Frank” – вокали и китара, Cha 1 000 000 – вокали, и Derr Sin – китара и компютърни ефекти. От последните знаете какво да очаквате – мощен шизоиден дарк-индъстриъл, лежерен летен хаус и брутален хипхоп. Сетът на Трагедиите започна ударно – с новия етно-индъстриъл вратотрошач Mak’em Cry, а после се заредиха първият хит на групата от далечната 1993 година – R’N’R of Death, съвместно композираната с Other Voices готик сюита Desolation, тук изпълнена от Cha 1 000 000 доста по-твърдо и емоционално от оригиналната вокалистка Nely, изродският блус Da Deuce doesn’t Believe in God Pt 4, няколко ужасно бързи и груби трака на Mokushi, чиито имена не помним, “златният блус” на Трагедиите Perpetual Life, най-големият им хит – Frankenstein is in da House, и готвеното от две години за Евровизия диско Hi-R, което явно няма да стигне до конкурса, тъй като вече стана прекалено популярно. На най-бруталното рап парче в историята – On da Bus Pt 2, зад микрофона до “Frank” застана и Mokushi, което беше добър ход, тъй като, както обикновено става след петото-шестото парче, гласът на “Frank” започна да сдава багажа. За бис Трагедиите изпраскаха не Bite da Bullet, което се бе превърнало в традиция, а фънки хаус хита си от 1994 Thermonuclear Sex Appeal, след което имаше още една изненада – на сцената се качи Миро от група Шум, за да помогне при изпълнението на кавъра по парчето им Напушените баби, при това в текно вариант. Говори се, че “Frank” подготвя ремикс на въпросния веселяшки пънк трак.

В заключение: един много различен концерт за нагласите, очакванията и стереотипите на родната рок сцена. Скоро и още. Който не дошъл – пропуснал! Нека следи за подробности около презентациите на следващите три части от албума. А те са както следва: Da Remixez, Di Instrumentalz и Da Raritiez (Livez & Bootlegz).

КЪМ СНИМКИТЕ (от горе надолу): 1. Силно оспорваният от художествените критици плакат за събитието. 2. Mokushi започва концерта сам, за да промие добре мозъците на ортодоксалните метълисти с електронни “резачки”. 3. Китарното дуо “Frank” & Derr Sin определено не е технично като това на King & Hanneman…, но може да изпие доста повече алкохол от тях. 4. Основите на потенциалната Девета формация на DST. 5. Дружеската касапница започва с Mak’em Cry. 6. Frankenstein is in da House все още си остава най-доброто, а май и единственото диджей-метъл постижение в историята на българската популярна музика. 7. Въпреки че е стопроцентова рок певица, Cha 1 000 000 изпълнява стопроцентовото диско Hi-R без кой знае какви затруднения. 8. “Забравихме на кое парче сме, обаче на кого му пука! Това е текно!” 9. “Frank” – е, този не е човек, а диско клоун от Ада! 10. Ако продължи в същия дух, Derr Sin ще влезе в учебниците по музика като първия дъбстеп метъл китарист поне у нас.
ФОТОГРАФ: Фичерова

Back 2 GIG GUIDE / Обратно към ЖИВИ ЗАБИВКИ

OFFICIAL WEB SITE OF DA SMALL STRAGOEDIAZ
®©2012 This website is created by Maslev & Manolov and edited by Manolov.
Този сайт е направен по дизайн на Маслев и Манолов и под редакцията на Манолов.

canadian pharmacy Refill Services canada pharmacy [[\ order stromectol a large product list.